Mi is az a Black Friday, honnan jött pontosan?

Az eredeti Fekete Péntek elnevezés története és jelentése
A Fekete Péntek név eredete visszanyúlik az Egyesült Államokban a XX. század közepére. A kifejezés eredeti jelentése kereskedelmi könyvelési terminusnak számított, és arra utalt, hogy az üzletek ezen a napon először érnek ki a veszteséges zónából (piros számokból) és kezdenek profitálni (fekete számokba fordulnak át). Az elnevezés a kereskedők reményét fejezte ki, hogy az ünnepek előtt az emberek megnövelik vásárlásaikat, és az év során felhalmozott veszteségeiket kompenzálják.
A Fekete Péntek tehát eredetileg üzleti és gazdasági kontextusban született meg, és nem kapcsolódott közvetlenül az ünnepi ajándékvásárláshoz vagy az ünnepi időszak kezdetéhez. A kereskedőknek és üzleteknek az volt a céljuk, hogy a vásárlók figyelmét a karácsony előtti időszakban magukra vonják, és élénkítse a fogyasztói aktivitást.
Az átmenet a kereskedelmi jellegű kifejezésből az ünnepi ajándékvásárláshoz
Az évtizedek során a Fekete Péntek kifejezés fokozatosan átértékelődött, és a kereskedők egyre inkább kihasználták a potenciált, hogy az ünnepek előtti hétvégét egy hatalmas vásárlási eseménnyé alakítsák át. Az üzletek különféle akciókkal, kedvezményekkel és ajánlatokkal kezdték el ösztönözni az embereket arra, hogy éppen ezen a napon vásároljanak.
Az áruházláncok versenye a legjobb ajánlatokért és a legnagyobb kedvezményekért olyan mértékben növekedett, hogy a Fekete Péntek mára az egyik legforgalmasabb vásárlási napként számon tartott eseménnyé vált az Egyesült Államokban és más országokban egyaránt. Az emberek ébrednek hajnalban, állnak sorba az üzletek előtt, és online is tömegesen keresik a kiváló ajánlatokat.
A Fekete Péntek megváltozott jelentése és kritikái
A Fekete Péntek elterjedése és az üzletek általi kampányok intenzitása mellett egyre gyakrabban felmerülnek kritikák is ezen vásárlási esemény körül. Sokan úgy látják, hogy a Fekete Péntek túlzott fogyasztásra és az elpazarolt pénzre ösztönzi az embereket, miközben az eredeti cél, az üzletek profitjának növelése, elhalványul az egyre erősödő vásárlási láznak köszönhetően.